Nuo galimų degalų tiekimo sutrikimų iki perspektyvos mažinti jų kainas – tai, kas laukia vairuotojų, neapsiriboja tik prognozėmis.
Ekspertai prognozuoja, kad 2024 metų pradžioje degalų kainos gali keistis, priklausomai nuo tarptautinių politinių sprendimų ir rinkos pokyčių.
Praėjusiais metais rinkose vyko daug nežinomybės. Tarptautinė energetikos agentūra (IEA) buvo įspėjusi apie galimą dyzelino trūkumą dėl tiekimo ribojimų, susijusių su Europos Sąjungos embargu rusiškai naftai. Nors kai kurie degalų tiekimo kanalai buvo sutrikę, galiausiai didesnės krizės pavyko išvengti. Tačiau pokyčiai naftos rinkoje ir toliau tęsiasi.
Trumpas ir OPEC įtaka
Dalį įtakos naftos kainoms gali turėti ir JAV prezidento Donaldo Trumpo sprendimai. Jis planuoja didinti šalies naftos gavybą, o tai gali turėti įtakos pasaulinėms degalų kainoms, įskaitant ir Lietuvą. Pagal pirkimų ir kainų palyginimo portalą „Pricer.lt“, OPEC jau ketvirtą mėnesį iš eilės mažina pasaulinės naftos paklausos prognozes, o tai gali lemti kainų mažėjimą.
„Pasaulinė rinka jau laukia, kada D. Trumpas įgyvendins savo pažadą didinti naftos gavybą ir mažinti kainas“, – sako portalas. Tiesa, tai gali turėti įtakos ir naftą išgaunančių šalių pajamoms, ypač Irano ir Rusijos.
Naftos kainų mažinimas – ilgas procesas
Pasak „Citadele“ banko ekonomisto Aleksandro Izgorodino, D. Trumpas sieks sumažinti naftos kainas, tačiau tai nebus greitas procesas. Trumpas gali siekti palengvinti naftos gavybos reguliavimą JAV ir derėtis su OPEC dėl naftos gavybos apribojimų mažinimo. Tačiau OPEC gali atsispirti šiems bandymams, nes organizacija nori išlaikyti aukštas naftos kainas, kad gautų didesnes pajamas.
„OPEC, būdama labai savarankiška organizacija, vargu ar lengvai sutiks su Trumpu. Be to, net jei JAV padidintų naftos gavybą, greitų rezultatų šiuo klausimu nesitikėkime“, – sako Izgorodinas.
Akcizai – papildomas kainų augimas
Lietuvoje degalų kainos nuo sausio gali padidėti dėl planuojamų akcizų ir papildomų CO2 mokesčių. SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas skaičiuoja, kad dėl šių pokyčių dyzelinas gali brangti apie 13 centų, o benzinas – 5,7 cento už litrą.
Karo padariniai ir energetikos kainos
JAV prezidento Joe Bideno sprendimai dėl karo Ukrainoje taip pat gali turėti įtakos naftos kainoms. Ekonomistas A. Izgorodinas pažymi, kad karo eskalacija didina ne tik naftos, bet ir dujų kainas Europoje. Tai taip pat gali paveikti degalų kainas Lietuvoje, ypač jei konfliktas tęsis ilgiau.
Degalų kainų pokyčiai Lietuvoje
Lietuvoje, remiantis Lietuvos energetikos agentūros (LEA) duomenimis, benzino ir dyzelino kainos neseniai pasikeitė nedaug. Benzino kaina šiek tiek sumažėjo, o dyzelino – padidėjo. Lapkričio viduryje degalinėse litro dyzelino kaina buvo 1,38 EUR, o benzino – 1,37 EUR. Šiuo metu degalai Lietuvoje yra vidutiniškai 9 proc. pigesni nei pernai.
„Nors kai kuriose Europos šalyse degalų kainos šiek tiek išaugo, Lietuvoje situacija išlieka stabilia“, – teigia LEA.
Išvados
Visi šie pokyčiai rodo, kad nors pasaulinės naftos kainos gali mažėti, tai ne visada atsispindės degalų kainose Lietuvoje. Mokesčių didinimas ir karinės politikos veiksniai gali prisidėti prie kainų kilimo, tačiau tikėtina, kad tik vėlesniais metais, priklausomai nuo politinių sprendimų, galėsime matyti didesnius pokyčius.